Hasznos vezetési tanácsok a téli utakra

Télen az utak veszélyesebbé válnak, és nem csak azért, mert gyakran hó fedi őket, hanem azért is, mert a hidegebb aszfalt nem tapad annyira, mint a normál hőmérsékletű, és még az érdes útfelületek is hamar csúszóssá válhatnak. Ha nem szeretnénk autómentőt hívni, és inkább el akarjuk kerülni a baleseteket, tartsunk be néhány alapvető tanács, amelyekkel elkerülhetjük a bajt.

A téli útra való felkészülés már a beszállás előtt megkezdődik, így bármilyen távra is megyünk, hóláncot, meleg italt, meleg ruhát, takarót, lapátot, extra üzemanyagot és legalább egy feltöltött telefont tegyünk be az autóba, az elakadás veszélye ilyen esetekben ugyanis rendkívül nagy. A jegesedés és a hideg idő miatt a szélvédők és gyakran a zárak is befagynak. Ezek nyithatóságáról és átláthatóságáról még indulás előtt teljes mértékben gondoskodni kell, mint ahogyan a motor bemelegítéséről is, hogy már menet közben meleg levegőt tudjon fújni az ablakra és az utastérbe egyaránt.

A szélvédő esetén fontos, hogy forró vizet sose öntsünk rá – még ha nagyapáink erre is tanítottak minket –, és az ablaktörlőket is csak akkor indítsuk el, ha már kiszabadultak, lefagyva ugyanis nem csak a lapátokat tesszük tönkre, hanem a szélvédőt is megkarcolhatjuk. A legjobb, ha az ablakfűtéssel olvasztjuk le a jeget, illetve amennyiben sietősebb a dolgunk, akkor jégoldót vagy fagyállót locsoljunk az ablakra

Természetesen az induláskor és vezetés közben is tömérdek extra dologra oda kell figyelnünk télen, ha csak nem akarjuk az árokban végezni, ahonnan ilyen időben csak az autómentő segíthet. Induláskor például győződjünk meg az utak állapotáról, az autón lévő téli gumik állapotáról, de arra is figyeljünk oda, hogy alacsony fordulatszámmal induljunk el, máskülönben a kerekek kipöröghetnek és árokba csúszhatunk, vagy padkának csapódhatunk. A téli vezetés maga minden esetben nagyon fokozott figyelmet, nyugalmat és óvatos stílust kíván. Rengeteget számít, hogy az évek során mennyi rutint szereztünk már a téli utakon, hiszen az autó ilyen helyzetekben egészen másként viselkedik, egészen más szabályok érvényesek, elég csak a megnövekedett féktávra, vagy a csúszósságra gondolni. A havas utakon minden esetben a megcsúszás jelenti a legnagyobb problémát! Éppen ezért mindig lassan, finom kormányzással vegyük be a kanyarokat, és amennyiben megtörténik a baj, avagy megcsúszunk, soha ne fékezzünk, azzal ugyanis csak még nagyobb bajt csinálunk. A legjobb, amit ilyenkor tehetünk, ha ellentétes irányba kormányozunk, és finoman adagoljuk a gázt, ami az elsőkerék-meghajtású autók esetében lassan kihúz minket a bajból. Csúszás esetén soha ne nyomjuk be a kuplungot sem, azzal ugyanis a motorféket kiiktattuk, ezáltal semmi sem lassít minket az úton.

A téli vezetés minden esetben teljes embert igényel, így soha, semmi ne vonja el a figyelmünket! Ne cigarettázzunk, ne telefonáljunk, ne törődjünk a rádióval, csak az autóra koncentráljunk, hogy amennyiben instabillá válik, azonnal korrigálni tudjunk. Ha hólánccal közlekedünk, akkor ez fokozottan igaz, ebben az esetben ugyanis vélhetően akkora a hó vagy a jég az úton, hogy autónk könnyedén irányíthatatlanná válhat. Előírás, hogy hólánccal legfeljebb 50 kilométer/órás sebességgel haladjunk, máskülönben a biztonságot csakhamar instabilitás válthatja fel. Ha a téli útra ónos eső is hullott, a legjobb ha elhalasztjuk az autós indulást, és inkább nem ülünk a volán mögé, lévén a tükörjégen nincs olyan technológia, autós, minimális